کنترل هیجان ها در شرایط حاد. بیشتر مردم در زندگی شان هیجانات شدید و غیر قابل کنترل را تجربه کرده اند و در چنین مواقعی، شخص بسیار مایل است شدت خشم، غم، اضطراب و نا امیدی را تحت کنترل خود در آورد. چگونه می تواند بر هیجانات خود که در دوره نوجوانی بیشتر است، غلبه و آن را کنترل کند؟. 10 روش برای کسب مهارت کنترل هیجانات برای نوجوانان. برای دست یابی به چنین توانایی باید به نکات زیر توجه داشت :. 1- هنگامی که با دیگران هستید زمان مناسبی برای ابزار هیجانات شدید نیست. 2- تنفس آرام و عمیق داشته باشید ...

کنترل هیجان ها در شرایط حاد

کنترل هیجان ها در شرایط حاد

بیشتر مردم در زندگی شان هیجانات شدید و غیر قابل کنترل را تجربه کرده اند و در چنین مواقعی، شخص بسیار مایل است شدت خشم، غم، اضطراب و نا امیدی را تحت کنترل خود در آورد. چگونه می تواند بر هیجانات خود که در دوره نوجوانی بیشتر است، غلبه و آن را کنترل کند؟

10 روش برای کسب مهارت کنترل هیجانات برای نوجوانان

کنترل هیجان ها در شرایط حاد

برای دست یابی به چنین توانایی باید به نکات زیر توجه داشت :
1- هنگامی که با دیگران هستید زمان مناسبی برای ابزار هیجانات شدید نیست.
2- تنفس آرام و عمیق داشته باشید با این عمل ساده می توان به طور طبیعی ضربان قلب و فعالیت ذهن را آرام کنید. هر نوع انقباضی در بدن به خصوص عضلات، شانه ها، گردن و فک را بررسی و بر طرف کند.
3- سعی کنید برای مدت کوتاهی به موضوعی که باعث آشفتگی شده است، فکر نکنید. زیرا هنگامی که آشفته می شود، ذهن آشفته شده و قدرت تصمیم گیری صحیح را از دست می دهید. باید صبر کنید در زمانی مناسب که آرامش بیشتری دارید، راه حل صحیح و منطقی برای مشکل تان پیدا کنید.
4- باید در زندگی انعطاف پذیر باشید. یعنی خود را با شرایط مختلف پیرامون خود وفق دهید به گونه ای که اگر توان مقابله با فشارهای بعضی از مراحل زندگی را نداشتید، بتوانید در خود تغییر ایجاد کنید.
5- مشکلات خود را با افرادی دلسوز و مجرب در میان بگذارید. چنین ارتباطی به شما کمک خواهد کرد تا در حس و رفتارتان تعادلی برقرار کنید.
6- هیجانات خود را در دفتر یادداشت روزانه ثبت کنید تا از نسبت هیجانات آگاهی پیدا کنید، در این صورت بهتر می توانید آن ها را کنترل کنترل کنید.
7- اگر موضوعی برای شما بسیار اهمیت دارد، آن را بی پرده با دیگران مطرح کنید اما قبلاً درباره آن موضوع و موقعیت خود خوب فکر کنید. به یاد داشته باشید که تغییر در ارتباطات به مرور زمان رخ می دهد و صحیح نیست که این تغییر براساس اصول غیر منطقی و یا هیجانات زود گذر باشد.
8- در فرصت های اضافی حتی کوتاه، فعالیت های مورد علاقه خود از قبیل ورزش، نقاشی و  ... را انجام دهید. در این فاصله زمانی، ذهن آرامش لازم را پیدا خواهد کرد.
9- چنانچه پی در پی دچار احساسات و هیجانات شدید می شوید، با مشاورین و روان شناسان مجرب مشورت کنید و یا کتاب های منتشر شده در این زمینه را مطالعه کنید.
10- با والدین ارتباط خوب و صمیمی برقرار کنید؛ زیرا آن ها در مواقعی که نیاز به کمک دارید، بهترین حامی شما خواهند بود.

koodak@tebyan.com 

منبع : کتاب نوجوان من و دنیای او ...

تهیه: سید علی نوایی

تنظیم: مرجان سلیمانیان

شبکه کودک و نوجوان تبیان

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه