کنترل هیجان ها در شرایط حاد. بیشتر مردم در زندگی شان هیجانات شدید و غیر قابل کنترل را تجربه کرده اند و در چنین مواقعی، شخص بسیار مایل است شدت خشم، غم، اضطراب و نا امیدی را تحت کنترل خود در آورد. چگونه می تواند بر هیجانات خود که در دوره نوجوانی بیشتر است، غلبه و آن را کنترل کند؟. 10 روش برای کسب مهارت کنترل هیجانات برای نوجوانان. برای دست یابی به چنین توانایی باید به نکات زیر توجه داشت :. 1- هنگامی که با دیگران هستید زمان مناسبی برای ابزار هیجانات شدید نیست. 2- تنفس آرام و عمیق داشته باشید ...

کنترل هیجان ها در شرایط حاد

کنترل هیجان ها در شرایط حاد

بیشتر مردم در زندگی شان هیجانات شدید و غیر قابل کنترل را تجربه کرده اند و در چنین مواقعی، شخص بسیار مایل است شدت خشم، غم، اضطراب و نا امیدی را تحت کنترل خود در آورد. چگونه می تواند بر هیجانات خود که در دوره نوجوانی بیشتر است، غلبه و آن را کنترل کند؟

10 روش برای کسب مهارت کنترل هیجانات برای نوجوانان

کنترل هیجان ها در شرایط حاد

برای دست یابی به چنین توانایی باید به نکات زیر توجه داشت :
1- هنگامی که با دیگران هستید زمان مناسبی برای ابزار هیجانات شدید نیست.
2- تنفس آرام و عمیق داشته باشید با این عمل ساده می توان به طور طبیعی ضربان قلب و فعالیت ذهن را آرام کنید. هر نوع انقباضی در بدن به خصوص عضلات، شانه ها، گردن و فک را بررسی و بر طرف کند.
3- سعی کنید برای مدت کوتاهی به موضوعی که باعث آشفتگی شده است، فکر نکنید. زیرا هنگامی که آشفته می شود، ذهن آشفته شده و قدرت تصمیم گیری صحیح را از دست می دهید. باید صبر کنید در زمانی مناسب که آرامش بیشتری دارید، راه حل صحیح و منطقی برای مشکل تان پیدا کنید.
4- باید در زندگی انعطاف پذیر باشید. یعنی خود را با شرایط مختلف پیرامون خود وفق دهید به گو��ه ای که اگر توان مقابله با فشارهای بعضی از مراحل زندگی را نداشتید، بتوانید در خود تغییر ایجاد کنید.
5- مشکلات خود را با افرادی دلسوز و مجرب در میان بگذارید. چنین ارتباطی به شما کمک خواهد کرد تا در حس و رفتارتان تعادلی برقرار کنید.
6- هیجانات خود را در دفتر یادداشت روزانه ثبت کنید تا از نسبت هیجانات آگاهی پیدا کنید، در این صورت بهتر می توانید آن ها را کنترل کنترل کنید.
7- اگر موضوعی برای شما بسیار اهمیت دارد، آن را بی پرده با دیگران مطرح کنید اما قبلاً درباره آن موضوع و موقعیت خود خوب فکر کنید. به یاد داشته باشید که تغییر در ارتباطات به مرور زمان رخ می دهد و صحیح نیست که این تغییر براساس اصول غیر منطقی و یا هیجانات زود گذر باشد.
8- در فرصت های اضافی حتی کوتاه، فعالیت های مورد علاقه خود از قبیل ورزش، نقاشی و  ... را انجام دهید. در این فاصله زمانی، ذهن آرامش لازم را پیدا خواهد کرد.
9- چنانچه پی در پی دچار احساسات و هیجانات شدید می شوید، با مشاورین و روان شناسان مجرب مشورت کنید و یا کتاب های منتشر شده در این زمینه را مطالعه کنید.
10- با والدین ارتباط خوب و صمیمی برقرار کنید؛ زیرا آن ها در مواقعی که نیاز به کمک دارید، بهترین حامی شما خواهند بود.

koodak@tebyan.com 

منبع : کتاب نوجوان من و دنیای او ...

تهیه: سید علی نوایی

تنظیم: مرجان سلیمانیان

شبکه کودک و نوجوان تبیان

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه