پرورش کودکانی سالم در جهانی بزرگ (3)

پرورش کودکانی سالم در جهانی بزرگ (3)

نی نی بان: با آموزش روش‌های درست غذا خوردن و ورزش کردن، کودک خود را از نگرانی‌های اضافه وزن و مشکلات جدی سلامت که ممکن است در آینده با آن مواجه شود، برهانید. طبق آمار موسسه رابرت وود جانسون، اکنون یک سوم کودکان که شامل 24% از کودکان 2 تا 4 ساله است، اضافه وزن دارند یا چاق هستند. کارشناسان می‌گویند در سنی که سیب‌زمینی سرخ‌کرده رایج‌ترین سبزیجاتی است که توسط آن‌ها مصرف می‌شود، زمینه برای بیماری‌های قلبی، دیابت و دیگر مشکلات جدی سلامتی آماده می‌شود. ناامیدکننده است که بسیاری از عوامل موجود به افزایش مرض چاقی کمک می‌کند، از رستوران‌های بزرگ گرفته تا کمبود کلاس‌های ورزشی که به نظر می‌رسد از کنترل ما خارج است. خوشبختانه کارشناسان راه‌های ساده‌ای پیدا کرده‌اند که از اضافه وزن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 

پرورش کودکانی سالم در جهانی بزرگ (3) - تصویر 1

 

1. بدانید 1000 کالری چقدر است

 

بسیاری از والدین مقدار غذای مصرفی کودک‌شان را نمی‌دانند. اگر شما غذای زیادی به کودک‌تان می‌دهید سپس او را وادار می‌کنید تا تمام آن را بخورد، این کار باعث می‌شود که او به گفتن جمله «من سیرم» عادت کند. یک کودک 2 یا 3 ساله روزانه حدود 1000 کالری احتیاج دارد و این بدین معنی است که واحد اندازه‌گیری شما باید قاشق غذاخوری باش�� نه یک ملاقه. کودکان در سن 4 تا 8 سالگی به 1800 تا 2000 کالری احتیاج دارند که بستگی به قد و فعالیت آن‌ها دارد. مهم نیست کودک‌تان چند سال دارد، مصرف پروتئین او باید متناسب با فعالیت‌اش باشد.

 

2. به نوشیدنی‌ها بیاندیشید

 

نوشیدن نوشابه، چای شیرین یا مقدار زیادی آب میوه می‌تواند موجب اضافه وزن شود. حتی شیر نیز مورد آزمایش قرار گرفته است. کارشناسان شیر کم‌چرب را برای نوزادان یک ساله‌ای که چاق‌اند یا در خانواده‌شان سابقه چاقی، کلسترول بالا یا بیماری قلبی وجود دارد، پیشنهاد می‌کنند. اگر کودک‌تان به اندازه کافی شیر می‌نوشد، در کنار غذایش یا حتی زمانی که می‌گوید من گرسنه هستم، به او آب دهید، زیرا کودکان اغلب تشنگی خودشان را گرسنگی می‌نامند.

 

3. برای مهد کودک کودک‌تان برنامه‌ریزی کنید

 

تحقیق جدیدی در مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان در مهدکودک فعالیت بدنی کمی در روز دارند و تحقیقی دیگر در ایلی نوی بیان می‌کند کودکانی که به مهدکودک می‌روند از آن‌هایی که در خانه توسط والدین مراقبت می‌شوند، وزن بیشتری دارند. شاید این مورد به علت کمبود شیر مادر یا نوع غذایی که آن‌ها در نبود مادر می‌خوردند، باشد.

 

4. غذا را به عنوان پاداش به کودک ندهید

 

پاداش دادن به کودک راهی سریع و آسان است تا او رفتار بدش را رها کند، با شما هم عقیده شود و احساس بهتری داشته باشد. اخیرا تحقیقی در مجله مطالعات شادی چاپ شده که روی 2000 کودک تایوانی انجام گرفته و نشان می‌دهد کودکانی که فست‌فود و نوشابه بیشتری می‌خورند، شادترند اگرچه اضافه وزن نیز دارند. مطمئنا راه‌های زیاد دیگری نیز وجود دارد که روحیه کودکان را تقویت می‌کند. فهرستی از پاداش‌های غیر غذایی تهیه کنید؛ مثل گذراندن زمانی خاص با پدر یا گردشی در پارک آبی.

 

5. به غذای مدرسه او اهمیت دهید

 

 

بسیاری از مدارس در حال جنگ با مشکلات چاقی هستند که در این راه نیز موفق شده‌اند. آن‌ها در مدارس سالاد سرو می‌کنند و کیک را ممنوع اعلام کرده‌اند. بعضی‌ها معتقدند که ممنوعیت غذایی برای کودکان بی‌انصافی  است. اگر شما زمان کافی دارید، به مدرسه او سری بزنید و اگر ندارید، حداقل مطمئن شوید که برنامه غذایی سالمی در آن‌جا سرو می‌شود.

 

6. هدف‌هایتان را متعادل کنید، اما حذف نکنید

 

از آن‌جایی که شما همیشه نمی‌توانید کودک‌تان را در بیرون خانه از غذاهای ناسالم دور نگه دارید، حداقل می‌توانید این غذاها را به خانه نیاورید. سوزان روستلر، دستیار نویسنده کتاب پایان جنگ غذایی، می‌گوید: «مجبور نیستید تمام شیرینی‌ها  و تنقلات را ممنوع کنید اما می‌توانید آن‌ها را به موقعیت‌هایی خاص محدود کنید. همچنین نمی‌توان انکار کرد که لذتی که در خوردن بستنی هفته‌ای یک‌بار در بیرون از خانه است، بسیار بیشتر از خوردن هر شب یک بستنی کم کالری موجود در فریزر است.»

غذای سالم
اضافه وزن
نوشیدنی
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه