پایگاه اطلاع‌رسانی به سایت: با توجه به این‌که میزان انرژی مورد نیاز روزانه این گروه سنی در حدود 1300 کیلوکالری است، برنامه غذایی زیر به گونه‌ای تنظیم شده است که حداقل 60 درصد نیازهای کالری این کودکان با مصرف 3 وعده صبحانه، میان وعده صبح و ناهار تأمین شود. صبحانه. روز اول: یک برش نان سنگک یا 3 برش نان لواش، یک عدد تخم‌مرغ آب پز، چای شیرین. روز دوم: یک برش نان سنگک یا 3 برش نان لواش، 30 گرم پنیر (به اندازه یک قوطی کبریت)، چای شیرین. روز سوم: یک برش نان سنگک یا 3 برش نان لواش، 10 گرم عسل یا مر ...

پایگاه اطلاع‌رسانی به سایت: با توجه به این‌که میزان انرژی مورد نیاز روزانه این گروه سنی در حدود 1300 کیلوکالری است، برنامه غذایی زیر به گونه‌ای تنظیم شده است که حداقل 60 درصد نیازهای کالری این کودکان با مصرف 3 وعده صبحانه، میان وعده صبح و ناهار تأمین شود.

 

صبحانه

روز اول: یک برش نان سنگک یا 3 برش نان لواش، یک عدد تخم‌مرغ آب پز، چای شیرین

روز دوم: یک برش نان سنگک یا 3 برش نان لواش، 30 گرم پنیر (به اندازه یک قوطی کبریت)، چای شیرین

روز سوم: یک برش نان سنگک یا 3 برش نان لواش، 10 گرم عسل یا مربا (یک قاشق غذاخوری سر صاف)، چای

روز چهارم: همانند روز اول

روز پنجم: همانند روز دوم

روز ششم: همانند روز سوم

 

میان وعده صبح

یک لیوان شیر، یک عدد کیک کوچک یا سه عدد بیسکویت ساده (ترجیحاً تهیه‌شده از آرد کامل گندم مثل ساقه طلاقی)

 

ناهار

روز اول: برنج پخته (6 قاشق غذاخوری)، خورش قورمه‌سبزی حاوی دو تکه گوشت خورشتی (هر تکه به اندازه یک قوطی کبریت)، یک کاسه کوچک ماست، یک عدد پرتقال.

روز دوم: برنج پخته (6 قاشق غذاخوری)، 60 گرم جوجه‌کباب بدون استخوان، یک عدد گوجه‌فرنگی، 5 گرم کره، یک کاسه کوچک ماست، یک عدد سیب.

روز سوم: برنج پخته (6 قاشق غذاخوری)، 60 گرم کباب برگ، یک عدد گوجه‌فرنگی، 5 گرم کره، یک کاسه کوچک ماست، دو عدد نارنگی.

روز چهارم: یک برش نان سنگک، خوراک مرغ حاوی 60 گرم مرغ (یک ران مرغ)، هویج و سیب‌زمینی پخته، یا خوراک گوشت قلقلی حاوی 2 عدد گوشت قلقلی (هر یک به اندازه 30 گرم) و هویج و سیب‌زمینی پخته، یک کاسه کوچک ماست، یک عدد موز کوچک.

روز پنجم: 6 قاشق غذاخوری عدس‌پلو، 60 گرم گوشت چرخ‌کرده، 5 گرم کره، یک کاسه کوچک ماست، سبزی خوردن، یک عدد پرتقال.

روز ششم: 6 قاشق غذاخوری برنج پخته، خورش کدو یا بادمجان حاوی 60 گرم مرغ و یک عدد کدو یا بادمجان، یک کاسه ماست، 2 عدد نارنگی.

 

نکات قابل‌توجه در تغذیه کودکان

1. در تهیه‌ غذای کودکان از فلفل، ادویه و یا چاشنی‌های تند استفاده نکنید.

2. در مورد کودکان کم سن و سال‌تر (12 تا 18 ماهه) مصرف غذاها‌ی بالا در صورتی مجاز است که کودک از قبل با آن‌ها آشنا شده باشد.

3. نان سنگک و بربری نسبت به نان‌های دیگر ارجحیت دارند.

4. گوشت مصرفی کاملاً بدون چربی (ترجیحاً قسمت‌های ماهیچه‌ای) و مرغ و ماهی بدون پوست مصرف شود.

5. از شیر و ماست 2/5 درصد چربی برای تغذیه کودکان استفاده شود.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه