دانستني‌های تغذيه كودكان

دانستنی‌های تغذیه کودکان

میان‌وعده‌ها
 

روزنامه سلامت: میان‌وعده‌های غذایی رنگارنگ و جالب که خوردن آنها آسان است برای کودکان بسیار دلپذیر و خوشایند است. بهتر است مادران از دادن غذاهایی مانند شکلات یا چیپس و پفک به کودکان خودداری کنند یا حداقل مقدار کمی از این میان‌وعده‌ها به کودک بدهند، چون این غذاها دارای کالری فراوان هستند و انرژی زیادی ایجاد می‌کنند در نتیجه کودک از خوردن غذاهای اصلی امتناع می‌کند.
 

دانستني‌های تغذيه كودكان - تصویر 1


نان سبوس‌دار، بیسکوییت‌ها، میوه‌ها و بعضی سبزیجات مانند هویج نیم‌پز، میان‌وعده‌های خوبی هستند زیرا انرژی آنها به تدریج و آهستگی آزاد می‌شود.
 


شیرینی زیاد ممنوع!

وقتی کودک با یک رژیم غذایی متنوع مواجه می‌شود، سریعا به آن علاقه‌مند می‌شود. از آنجایی که کودکان عادات غذایی خود را از اعضای خانواده یاد می‌گیرند، والدین و دیگر اعضای خانواده باید رژیم غذایی صحیح و درست را رعایت کنند تا کودکان از آنها یاد بگیرند.

خوردن شیرینی زیاد و یا غذاهای شیرین نه تنها باعث می‌شود، دندان‌های کودک صدمه ببیند بلکه زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند چاقی و دیابت هم فراهم می‌کند. مواد غذایی شیرین به‌دلیل اینکه کالری زیادتری دارند باعث می‌شوند کودک زودتر سیر شود و در عین حال انرژی زیادی به بدنش برسد. بهتر است کودک غذای شیرین را همراه با وعده‌های غذایی اصلی مصرف کند.

حتی دادن آب‌میوه‌‌های خالص هم که دارای قند فراوانی است می‌تواند به دندان‌های کودک آسیب برساند بنابراین بهتر است آب‌میوه‌های خیلی شیرین را کمی رقیق کنید و حتما بعد از خوردن مواد شیرین به کودک آب بدهید تا کاملا شیرینی از روی دندان‌های کودک پاک شود.

دادن آب‌میوه‌های رقیق در هنگام وعده‌های اصلی غذا به جذب آهن موجود در غذا کمک می‌کند.

از دادن شیرینی‌ها یا نوشیدنی‌های شیرین قبل از رفتن به رختخواب در کودکان باید اجتناب کرد زیرا بزاق دهان کودک آن‌قدر نیست که بتواند اسید ایجادشده در دهان را بشوید و از روی دندان‌ها پاک کند و موجب پوسیدگی دندان‌‌‌ها می‌شود.

 


وعده‌های غذایی متعدد

کودک نوپا به‌دلیل افزایش تحرک بدنی و بازیگوشی از غذاخوردن طفره می‌رود و گاهی آن‌قدر مشغول بازی می‌شود که فراموش می‌کند گرسنه شده است. بنابراین والدین در این دوران باید توجه بیشتری به تغذیه کودک داشته باشند، البته این نباید به‌صورتی باشد که با ظرف غذا به دنبال کودک باشند و مدام به او غذا بدهند.


دو تا سه وعده لبنیات در روز، شش وعده غلات که شامل یک کف دست برش نان، دو وعده میوه شامل یک فنجان میوه پخته شده، نصف یک میوه تازه و سه وعده سبزیجات که هر وعده معادل یک تا دو قاشق غذا‌خوری است برای کودک کافی است. در هر وعده می‌توان از دو قاشق غذاخوری گوشت چرخ‌کرده، دو تکه کوچک گوشت گوسفند، مرغ و ماهی، سویا و یا لوبیای پخته استفاده کرد تا نیاز بدن کودک به پروتئین را رفع شود.

در این سن بهتر است، غذای جدید را حداقل هر سه روز یک‌بار در یک وعده به غذای کودک اضافه کرد تا مطمئن شد که کودک به هیچ غذایی حساسیت ندارد.

 


خلاصه اینکه:

 

- از دادن مواد غذایی پرکالری که مواد مغذی در آنها وجود دارد به کودک اجتناب کنید -مانند نوشابه‌ها و شیرینی‌ها-

اگر کودک دوست دارد با غذایش بازی کند، با قاشق آن را کنار بریزد و یا خودش غذا بخورد، به او اجازه دهید این کارها را انجام دهد. بعد از این بازی‌ها شما می‌‌توانید خودتان هم کمی غذا به کودک بدهید.

- در هر وعده کمی غذا در بشقاب او بگذارید. کودک غذای زیاد در بشقابش را دوست ندارد و آن را نمی‌خورد.‌

تغذیه
کودک
شرینی
نوشابه
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه