خبرگزاری ایرنا: دلیل بی‌اشتهایی و بی‌میلی کودکان به غذاخوردن در صورتی که مربوط به مشکلات جسمانی آن‌ها نباشد، می‌تواند به دلیل به‌کارگیری روش‌های نادرست والدین برای ترغیب کودکان به غذاخوردن باشد. برای رفع این مشکل پیش از هر چیز باید علت اصلی بی‌میلی را پیدا کرد و از راه درست مشکل را حل کرد. اجبار به خوردن و نشان دادن رفتار اضطراب‌گونه نادرست‌ترین روشی است که والدین می‌توانند به کار گیرند. این روش‌ها نه تنها والدین را به هدف نمی‌رساند بلکه سبب لجبازی و خودداری بیشتر کودک می‌شود. بسیاری از ...

خبرگزاری ایرنا: دلیل بی‌اشتهایی و بی‌میلی کودکان به غذاخوردن در صورتی که مربوط به مشکلات جسمانی آن‌ها نباشد، می‌تواند به دلیل به‌کارگیری روش‌های نادرست والدین برای ترغیب کودکان به غذاخوردن باشد. برای رفع این مشکل پیش از هر چیز باید علت اصلی بی‌میلی را پیدا کرد و از راه درست مشکل را حل کرد. اجبار به خوردن و نشان دادن رفتار اضطراب‌گونه نادرست‌ترین روشی است که والدین می‌توانند به کار گیرند.


این روش‌ها نه تنها والدین را به هدف نمی‌رساند بلکه سبب لجبازی و خودداری بیشتر کودک می‌شود. بسیاری از والدین برای وادار کردن کودک خود به غذاخوردن به روش‌هایی مانند التماس کردن و ترساندن کودک متوسل می‌شوند یا تمام خانه را دنبال کودک می‌دوند تا او یک قاشق غذا بیشتر بخورد.


استفاده از این روش‌ها مانند تنبیه کردن یا مجبور کردن کودک، والدین را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند.


دکتر سیدضیاءالدین مظهری، رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران اظهار داشت: استفاده از روش‌هایی مانند التماس، انحراف فکر، پاداش، تهدید، اجبار یا تن دادن به کودک‌سالاری و خواسته‌های نابجای کودکان هیچ گونه اثر مثبتی در بهبود وضعیت تغذیه کودک ندارد و بی‌میلی آن‌ها به غذاخوردن را تشدید می‌کند.


وی برای ترغیب کودکان به غذاخوردن و افزایش میل و اشتهای آن‌ها توصیه‌هایی ارائه داد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

 

- صرف غذا به همراه خانواده در یک محیط پرنور و روشن

- ایجاد محیطی شاد و لذت‌بخش هنگام صرف غذا

  • - به‌کارگیری رنگ‌های گرم مثل قرمز و نارنجی و حذف وسایلی که دارای رنگ‌های آبی و سبز هستند به عنوان سفره و ظروف صرف غذا
  • - رعایت تنوع در تهیه غذا و استفاده از نان و غلات، سبزی و میوه‌ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌های سفید و قرمز، تخم‌مرغ، حبوبات، دانه‌ها و مغزها در طول وعده‌های غذایی روزانه
  • - کاهش مقدار نمک مصرفی و استفاده از نمک یددار
  • - اضافه کردن میان وعده‌های نیمروز، عصرانه و پیش از خواب به وعده‌های صبحانه، ناهار و شام
  • - عدم حذف غذاهایی که کودک رغبتی به خوردن آن‌ها نشان نمی‌دهد و ارائه آن‌ها در کنار غذاهای مورد علاقه کودک
  • - توجه به خواب زودهنگام شبانه، صرف صبحانه و ترتیب دادن زمان فعالیت و بازی برای کودکان در فضای باز و فاقد آلودگی
  • - عدم استفاده از بستنی، شیرینی و تنقلات به عنوان جایزه کودکی که غذاخورده است.

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه