شهرزاد:تعداد والدینی که با غذا‌خوردن بچه‌ها مسئله دارند، کم نیست. برخی، از بهانه‌گیری‌ها شکایت دارند، برخی نگرانند که چرا فرزندشان کم غذا می‌خورد، برخی دیگر از پرخوری فرزند خود ناراحتند و برخی هم از اینکه می‌بینند فرزندشان فقط به خوراکی‌های خاص یا هله‌هوله و شکلات علاقه دارد و از خوردن غذاهای اصلی طفره می‌رود، احساس خوبی ندارند. خلاصه، موضوع غذا‌خوردن کودک، گاه تبدیل به عاملی اضطراب‌زا و دردسرآفرین در خانواده‌ها می‌شود. اما با چنین فرزندانی چه باید کرد؟. محدود‌کردن مصرف هله‌هوله. اینکه ه ...

شهرزاد:تعداد والدینی که با غذا‌خوردن بچه‌ها مسئله دارند، کم نیست. برخی، از بهانه‌گیری‌ها شکایت دارند، برخی نگرانند که چرا فرزندشان کم غذا می‌خورد، برخی دیگر از پرخوری فرزند خود ناراحتند و برخی هم از اینکه می‌بینند فرزندشان فقط به خوراکی‌های خاص یا هله‌هوله و شکلات علاقه دارد و از خوردن غذاهای اصلی طفره می‌رود، احساس خوبی ندارند. خلاصه، موضوع غذا‌خوردن کودک، گاه تبدیل به عاملی اضطراب‌زا و دردسرآفرین در خانواده‌ها می‌شود. اما با چنین فرزندانی چه باید کرد؟

 

برخورد با کودک بدغذا، بچه‌ ها را در لذت آشپزی شریک کنید - تصویر 1

 

محدود‌کردن مصرف هله‌هوله

اینکه هله‌هوله‌های کمتری در روز به کودک داده شود،‌ راهکاری است که به ذهن هر پدر و مادری مي‌رسد، اما چقدر موفق می‌شوند؟ برخی از عهده نه گفتن به اصرارهای فرزندشان برنمی‌آیند و تسلیم می‌شوند. برخی هم به این نتیجه می‌رسند که بهتر است فرزندشان حداقل هله‌هوله بخورد تا اینکه گرسنه بماند. بهترین راهکار این است که قانونی برای خرید هله‌هوله در فروشگاه و مصرف روزانه آن داشته باشید. می‌توانید عکس هله‌هوله‌ها را از مجلات و آگهی‌ها ببرید و برای روزهای هفته روی یک برگه بچسبانید. برگه را روی در یخچال بزنید و هر بار که فرزندتان هله‌هوله‌ای در روز می‌خورد،‌ همراه با خودش روی یکی از عکس‌ها خط بکشید. بدین ترتیب، ‌او می‌بیند که مثلاً امروز دو هله‌هوله‌ای که قرار بود را خورده و باید تا فردا برای بعدی صبر کند. قانون مشابهی برای خرید هم می‌توانید داشته باشید.

 

 

خوراکی‌های سالم، اما جذاب و متنوع

وقتی به کودک می‌گویید فلان خوراکی نه،‌ باید به او جایگزینی هم ارائه دهید. به‌دنبال غذاها و خوراکی‌های سالم بگردید. در این میان فراموش نکنید که برای کودک،‌ ظاهر خوراکی از هر چیزی مهم‌تر است؛ بنابراین، باید راه‌هایی برای جذاب‌تر‌کردن خوراکی‌ها پیدا کنید. می‌توانید سالاد میوه درست کنید و آن را تزیین کنید. از خلال دندان‌های چوبی استفاده کنید و لقمه‌های کوچک،‌ رنگارنگ و سالم از انواع خوراکی‌های سالم در سینی بزرگی به‌شکلی زیبا بچینید. باید خلاقیت داشته باشید و کمی برای این کار زمان بگذارید. خیلی زود خواهید دید که فرزندتان به خوردن خوراکی‌های سالم‌تر عادت می‌کند. سعی کنید ترکیب‌های تازه درست کنید. وقتی شروع کنید،‌ مي‌بینید اتفاقاً دنیای باز و متنوعی از خوراکی‌های سالم وجود دارد.

 

 

لذت آشپزی

یکی از راهکارهای خوب برای تشویق کودک به خوردن غذاها، این است که خودش را در فرایند آشپزی شریک کنید. شاید به نظر شما، ‌آشپزی خیلی کار سخت و خسته‌کننده‌ای باشد،‌ چون از روی اجبار آن را انجام می‌دهید یا اینکه دچار روزمرگی شده‌اید و به‌عنوان یک عادت تکراری به آن نگاه می‌کنید. اگر این‌طور است،‌ حتی خودتان هم لازم دارید دید تازه‌ای به غذا را وارد برنامه آشپزی خود کنید.

 

 

از کارهای ساده و بی‌خطر شروع کنید

بسته به سن و توانمندی‌های فرزندتان، کارهایی را در آشپزخانه پیدا کنید که بتوانید آنها را به کودک بسپارید. از کارهای ساده‌ای شروع کنید که خطرناک هم نباشند، اما در عین حال باید برای کودک جذاب باشد. می‌توانید هم‌زدن تخم‌مرغ‌ها، اضافه‌کردن شیر به دیگر مواد، مخلوط‌کردن موادی که آماده کرده‌اید، ‌چشیدن و ... را به کودک خود بسپارید. کارهایی را به او ندهید که احساس کند فقط برای وقت‌ گذراندن یا سرگرم‌کردن او است و در واقع شما نیازی به او ندارید. کودکان متوجه می‌شوند که در واقع در فرایندی شریک شده‌اند یا اینکه شما دارید این‌طور وانمود می‌کنید.

تزیین را به کودک بسپارید.

 

بگذارید برخی چیزها را فرزندتان تزیین کند. مهم نیست اگر خیلی خوب درنیاید،‌ یا کمی کثیف‌کاری کند. هدف این است که او آن غذا را محصول زحمت خودش بداند و دوست داشته باشد که خودش و بقیه از آن بخورند. نه اینکه اصول تزیین غذا را به او بیاموزید. به او سخت نگیرید و بگذارید خلاقانه، یک اثر هنری به وجود بیاورد.

 

 

پذیرا و خلاق باشید

مهم است که در این راه خلاقیت داشته باشید. می‌توانید از سایت‌های اینترنتی و مجله‌های مختلف آشپزی کمک بگیرید. می‌توانید برخی عکس‌هایی را که به نظر خودتان و فرزندتان خیلی خوب و جذاب است ببرید یا پرینت بگیرید و جایی در آشپزخانه نصب کنید. عادت‌های قدیمی را کنار بگذارید و پذیرای تجربه‌های تازه باشید؛ انواع و اقسام شکل‌ها روی غذاها، سالادهای رنگارنگ، دسرهای متنوع، ژله‌های رنگین‌کمانی در قالب‌های مختلف، بستنی‌های یخی با تکه‌های میوه، ..... این فهرست انتهایی ندارد.

 

 

از قبل فضا را آماده کنید

فضا را از قبل طوری آماده کنید که نگران کثیف‌شدن محیط نباشید و لازم نباشد خیلی احتیاط کنید. همچنین از ظرف‌هایی استفاده کنید که نمی‌شکنند.

 

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه