باشگاه خبرنگاران جوان: دکتر عبداللهی، متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کودک باید هر روز حداقل ۵ وعده غذا شامل سه وعده غذای اصلی (صبحانه،ناهار،شام )و دو میان وعده بخورد. ازآنجایی که معده کودک کوچک است ولی نیاز او به انرژی زیاد می باشد با خوردن سه وعده اصلی غذا نیازهایش تامین نمی گردد. البته باید به یاد داشته باشیم که میان وعده تنها سهم کوچکی در تامین نیازهای غذایی کودک دارد و هیچگاه جای وعده اصلی را نخواهد گرفت. بنابراین میان وعده ها باید بین وعده های اصلی به کودک ...

باشگاه خبرنگاران جوان: دکتر عبداللهی، متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کودک باید هر روز حداقل ۵ وعده غذا شامل سه وعده غذاي اصلی (صبحانه،ناهار،شام )و دو میان وعده بخورد. 

ازآنجایی که معده کودک کوچک است ولی نیاز او به انرژی زیاد می باشد با خوردن سه وعده اصلی غذا نیازهایش تامین نمی گردد.  البته باید به یاد داشته باشيم  که میان وعده تنها سهم کوچکی در تامین نیازهای غذایی کودک دارد و هیچگاه جای وعده اصلی را نخواهد گرفت.

بنابراین میان وعده ها باید بین وعده های اصلی به کودک داده شود. به طوری که۲تا۳ ساعت با وعده اصلی غذایی فاصله داشته باشد.
وی افزود:میان وعده هایی مانند شیر پاستوریزه یا جوشیده شده، نان و پنیر، خرما، بیسکوئیت، کیک، میوه، خشکبار مانند: بادام، گردو، پسته،کشمش، نخودچی، برگه ها، توت خشک و.....جهت تغذیه کودکان مناسب می باشد.

باید توجه داشت که از دادن مواد غذایی چرب، شور، شیرین، مثل: پفک، چیپس، یخمک ، و سایر تنقلات کم ارزش غذایی جدا خودداری شود، چون خوردن این مواد غذایی اشتهای کودک را کم کرده و باعث می شود تا نتواند غذ��ی اصلی خود را بخورد.

 عبدالهی با بیان این که تنقلاتی مانند چیپس و پفک علاوه بر کاهش اشتها ،ذائقه کودک را به طعم شور عادت می دهد و احتمال بوجود آوردن مشکلات تغذیه ای کودک در سنین بزرگسالی به ویژه پرفشاری خون را  بیشتر میکن تصریح کرد: خوردن شکلات نیز درکودکان در حد متوسط مجاز است زیرا ذائقه کودک را به خوردن شیرینی عادت میدهد. 

همچنین مصرف غذاهای چرب و شیرینباعث بروز چاقی و پوسیدگی دندان ها در سنین بالاتر می شود.مصرف بی رویه نوشابه نیز خصوصا"همراه با غذا علاوه بر سیری کاذب جذب مواد مغذی مانندکلسیم را مختل می کند.

وی به والدین توصیه کرد: والدین باید میان وعده ها از میان ۵گروه اصلی غذایی( گروه شیر و لبنیاب ، گروه نان و غلات ، گروه گوشت ،حبوبات و تخم مرغ، گروه سبزی ها و گروه میوه ها)  انتخاب شوند که این امر خود موجب تامین بخشی از نیازهای تغذیه ای کودک و ایجاد تنوع و تعادل در رژیم غذایی او می گردد.

حداقل پانزده دقیقه زمان برای خوردن میان وعده غذای کودک در نظر گرفته شود. بین وعده های اصلی و میان وعده ، حداقل ۲تا۳ ساعت فاصله گذاشته شود. در غیر اینصورت اگر فاصله کم باشد کودک احساس سیری کرده و از مصرفوعده های اصلی غذایی خود داری می کند.
عبدالهی خاطر نشان کرد: میان وعده های غذایی کودک می تواند عادات غذایی درست و نادرست را در کودک ایجاد نماید.

با توجه به اینکه کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از مشکلات تغذیه ای کودکان می باشد و یکی از دلایل اصلی آن استفاده از یک برنامه غذایی نامناسب است، بنابراین انتخاب میان وعده های غذایی مناسب مانند انواع خشکبار  و مغزها ( برگه ها، کشکش، توت خشک، انجیر خشک، گردو ، پسته، بادام و...) همراه با میوه ها موجب افزایش آهن دریافتی کودک می گردد.
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه